آزمایش A1c بسیاری از موارد دیابت را تشخیص نمی دهد

23 مارس 2019- براساس یک مطالعه ی جدید که در روز شنبه 23 مارس در نشست سالانه ی انجمن غدد درون ریز در نیواورلئان( ENDO 2019) ارائه شد، استفاده از آزمایش خون هموگلوبین A1c برای تشخیص دیابت، شیوع این بیماری را کمتر از مقدار واقعی نشان می دهد.

محقق ارشد این تحقیق دکتر  Villacreses، از موسسه ی تحقیقات City of Hope's Diabetes and Metabolism  در  Duarte، کالیفرنیا گفت: بر اساس یافته های ما، آزمایش خون هموگلوبین A1c نباید به تنهایی برای تعیین شیوع دیابت استفاده شود، بلکه باید با آزمایش گلوکز خوراکی برای افزایش دقت تشخیص، همراه باشد.

آزمایش هموگلوبین A1c بیانگر متوسط سطح ​​قند خون در طی دو تا سه ماه گذشته است. افراد مبتلا به دیابت معمولا این آزمایش را برای اطلاع از کیفیت کنترل قند خون خود( در محدوده هدف بودن قند خونشان) انجام می دهند. این آزمایش همچنین برای تشخیص دیابت نوع 1 و نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمایش هم اکنون برای تشخیص دیابت مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا نیازی به یک شب ناشتا و آمادگی ندارد.

آزمایش تحمل گلوکز، که همچنین به عنوان آزمون تحمل گلوکز خوراکی شناخته می شود، پاسخ بدن را به مصرف قند (گلوکز) اندازه گیری می کند. در این آزمایش، خونگیری از فرد پس از یک شب ناشتا و سپس دو ساعت بعد از نوشیدن مقدار معینی محلول قندی انجام می شود. آزمایش تحمل گلوکز می تواند برای غربالگری دیابت نوع 2 استفاده شود.

در این مطالعه ی جدید، 9000 بزرگسال که پیش از این بیماری دیابت در آنها تشخیص داده نشده بود، هر دو آزمایش A1c و آزمون تحمل گلوکز خوراکی را انجام دادند، و محققین نتایج را با یکدیگر مقایسه نمودند. محققان دریافتند که آزمایش A1c نتوانسته است 73 درصد از موارد دیابت را که توسط آزمایش گلوکز خوراکی تشخیص داده شده بود، تشخیص دهد. دکتر Chang Villacreses  گفت: تست A1c بطور اشتباه قند خون این افراد را طبیعی نشان داده بود.

محققان همچنین دریافتند نژاد و قومیت تأثیر قابل توجهی بر دقت آزمایش A1c دارد بطوریکه احتمال تشخیص قند خون غیر طبیعی با این آزمایش، برای سفیدپوستان غیر اسپانیایی نسبت به سیاهپوستان غیر اسپانیایی یا اسپانیایی تبارها بیشتر است.

دکترChang Villacreses  گفت: نتایج ما نشان داد که میزان شيوع ديابت و تحمل گلوکز طبيعی بر اساس آزمایش هموگلوبینA1c  به تنهایی، بسيار غير قابل اعتماد است، زیرا این آزمایش بطور قابل توجهی شيوع ديابت را کمتر از مقدار واقعی و تحمل گلوکز طبیعی را بیش از مقدار واقعی نشان می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-a1c-cases-diabetes.html